Affiliatenätverk – framtidens marknadsföring

affiliate

Affiliatenätverk har under de senaste åren vuxit sig till en maktfaktor i marknadsföringsbranschen. Fler och fler företag ser fördelarna med affiliates och det är inte konstigt att det strösslas lovord över nätverken ifråga. Ökade besökarantal och högre intäkter talar sitt tydliga språk. Det är dock viktigt att veta hur man ska använda sig av affiliates och här ger vi våra bästa tips för att lyckas.

Kortfattat handlar affiliates om att matcha annonsörer med exponeringsytor. Företag vill hitta nya ytor att synas på och aktörer som driver hemsidor vill öka sina annonsintäkter. För att båda parter ska vinna så mycket på det som möjligt är det viktigt att se till att annonsen syns på en hemsida som har en målgrupp som kan vara intressant för företaget som annonserar.

För att se till att annonsörer matchas med rätt webbplatsägare finns det så kallade affiliatenätverk. Nätverket fungerar som en hubb, där alla olika parter kan mötas och matchas med varandra. Detta är också en grundförutsättning för att man ska kunna föra statistik och maximera effekten av sina kampanjer. Det gör också att annonsörer kan sprida sina kampanjer till flera olika webbplatsägare samtidigt, vilket naturligtvis är mer fördelaktigt för annonsören.

En välfungerande affiliatemarknadsföring är en vinstaffär för alla parter. Annonsören får mer trafik till sin hemsida, vilket förhoppningsvis resulterar i fler sålda produkter och webbplatsägaren blir betald per antal klick eller sålda produkter. Eftersom det är lätt att föra statistik är det dessutom en enkel match att korrigera kampanjerna efter hand, för att se till att alla inblandade går nöjda ur affären.